Mindfulness

Uit het hoofd en in het lijf

Mindfulness komt van oorsprong uit het boeddhisme en is gericht op de aandacht brengen in het nu en zonder oordeel. 

Sinds 1970 gebruikt de psychologie de mindfulness voor het behandelen van onder andere depressie, stress en angst. Daarna is het ook een steeds meer gebruikt middel in gevangenissen, scholen en ziekenhuizen. Onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness zowel psychische als lichamelijke voordelen heeft voor iedereen. 

Mindfulness is dus in het nu zijn, maar hoe doe je dat en wanneer. De hele dag mindful zijn is een hele grote opgave en lukt bijna niemand, dus leg de lat vooral niet te hoog.  Kies je momenten om mindful te zijn. Je kan mindful koken, tandenpoetsen, stofzuigen of was opvouwen. Meditatie is een vorm van mindfulness. 

Mindful wandelen


Mindful wandelen is een hele fijne manier om in het hier en nu te komen. Het wordt ook wel beschreven als loopmeditatie. 

Er zijn verschillende methodes om mindful te wandelen en het is belangrijk om te ontdekken welke methode het beste bij jou past. Als het namelijk niet te veel moeite kost kan je je veel beter richten op wat je voelt / waarneemt. 

Het voordeel met wandelen is dat je verschillende prikkels van buiten af krijgt, waardoor je je focus kan verleggen. De wind, geluiden, de warmte van de zon of juist dat koude briesje of de ondergrond waarop je loopt. Je kan je aandacht op elk onderdeel vestigen en zo je mindfulness bereiken. Ook de ademhaling kan een heel mooi focuspunt zijn. 

Een ander voordeel van wandelen is dat je lijf letterlijk in beweging komt en al je systemen (hartslag, doorbloeding en ademhaling) actief worden. De beweging in je lijf kan rust geven in je hooft. Ook kan je niet afgeleid worden door dingen die thuis nog moeten worden gedaan. Je bent immers niet thuis dus kan er nu ook even niks mee. 

Wil je het mindful wandelen en de verschillende manieren eens ervaren? Maak dan een wandelafspraak en dan gaan we samen op pad. Ik neem je 1,5 uur mee en we bespreken verschillende vormen en ik laat je deze ook ervaren. 



E-mail verzonden